Geslaagde Bedevaart naar Dublin

Gepost in Bedevaart

Van 8 t/m 13 juli trok een groep van 47 pelgrims via Mount Argus door Ierland om in de voetsporen van Pater Karel te treden. Een geweldige ervaring! Een van de pelgrims hield een dagverslag bij waar we U graag deelgenoot van willen maken.

Bedevaart reis naar Pater Karel bij Mount Argus 8-13 juli 2010 Donderdag 8 Juli. Om 06.15 uur waren we in Munstergeleen waar we om 06.30 uur in de bus stapte richting vliegveld Bonn/keulen. Na een rustige vlucht zijn we tegen 12.00 uur in Dublin geland. We haalden onze koffers op en gingen eerst lunchen vlakbij het vliegveld. Hierna gingen we naar Mount Argus waar we de expositie van Pater Karel bezichtigd hebben. De mis was om 16.45 uur met een passend overweging van Pastoor Broers. Rond 18.00 uur gingen we naar ons hotel waar we rond zeven uur arriveerden. Het diner volgde vlak daarna. Even later zijn we heel erg moe het bed ingedoken.

Vrijdag 9 Juli. Na een vroeg ontbijt vertrokken we naar Mount Argus voor het morgen gebed. Father Frank nodigde ons uit v oor thee/koffie met heerlijk gebak. Tegen 10.30 uur zaten we weer in de bus naar Maria bedevaart plaats Knock. Hier kregen we de tijd om het Heiligdom te bekijken. Hier zijn Maria, Jozef, Johannes de evangelist, een altaar en een lammetje tegen een muur van de parochiekerk verschenen aan 15 gelovigen. Dit zou 2 uur geduurd hebben. Al die tijd heeft het hard geregend maar de plek waar de verschijning was bleef helemaal droog. We hebben er de kruisweg gelopen en gebeden. Daarna zijn we naar een ondergrondse kerk gegaan waar ongeveer 60 biechtstoelen waren. Ook kan je hier mediteren. Om 16.45 was de h. mis in de verschijningskerk waar ik de eerste lezing heb gelezen.Het hotel Knock house hotel was heel dichtbij. Na een goed diner en een gezellige avond in de lounge was de dag weer vlug om.

Zaterdag 10 Juli. We vertrokken met de bus om 08.30 uur voor een bezoek aan Croagh Patrick. Dit is een berg waar St. Patrick 40 dagen en nachten biddend en vastend heeft doorgebracht op de top. De heilige wordt gezien als degene die het Christendom naar Ierland bracht. Tegen 10.00 uur zijn we een flink stuk de berg opgelopen en velen met ons. Helaas was de tijd te kort om helemaal naar boven te gaan. Na een verdiend kopje koffie ging het via een prachtige route door Connamara naar Kylemore Abbey. Het groene Connemara heeft een ongerept, woest landschap met een mystieke sfeer. Het is er leeg, hier en daar wat bergschapen, veel water en het heeft de schoonste lucht van Europa. In Kylemore Abbey wonen de Benedictijnse zusters in een prachtig kasteel. Hier hoort ook een hele grote tuin bij. Hier konden we lunchen en de Abbey bezichtigen. Om 14.00 uur was de h.mis in de kapel van de Abbey. Hier heeft Elly de eerste lezing gelezen. Hierna konden we kijken naar een mooie dia serie over de Abbey en de tuinen. Na een hele lange busreis kwamen we aan in ons hotel in Tuam. Het diner was om 21.30 uur afgelopen waarna we in bed gerold zijn.

Zondag 11 Juli.

Na een prachtige rit door de regio The Burren (een verlaten maanlandschap met grillige, kale rotsformaties en een heel merkwaardige flora. Er komen Alpiene, Arctische en Mediterrane planten voor en er zijn veel overblijfsels van prehistorische graven en vestigingen. Ook zouden hier ongeveer 90 hunebedden zijn.) Kwamen we aan bij de cliffs of Moher. Dit zijn loodrechte kustrotsen die tot 300 meter boven zee uitrijzen. Over een lengte van 8 km vormen ze een steile wand die tussen120 en 214 meter hoog uit de Atlantische Oceaan oprijst. Hier hebben we genoten van het prachtige uitzicht op de Cliffs. Verschillende personen vonden ook weer een klavertje vier. Na een gezellige lunch zijn we vertrokken voor een bezoek aan Rock of Cashel. De rock of Cashel is in zijn geheel ommuurd. Binnen de muren bevindt zich en aantal religieuze gebouwen. Het oudste gebouw is een ronde toren van 28 meter hoog die in de tiende eeuw werd gebouwd door koning en bisschop Cormac1. King Cormac’s Chapel dateerd uit 1127.De romaanse kapel heeft duidelijk Duitse invloeden lettende op de tweeling torens aan beide zijden van de kruising van het schip en het koor. Dit is uniek voor Ierland.Vanaf de achtiende eeuw werd de grond om de gebouwen gebruikt als begraafplaats. Er staat een groot aantal High crosses. Verder kan je er een film bekijken over de geschiedenis van het kasteel. Dit was zeer interessant. Om 18.00 uur was de h. mis in de John the Babtist Church in Cashel waar Marianne de eerste lezing las. Hierna gingen we naar het Dundrum House hotel.

Maandag 12 Juli. Als eerste bezochten we vandaag Holy Cross Abbey. Deze abdij werd in de 12 de eeuw gesticht in een Cisterciënzer klooster en dankt haar naam aan een reliek van het Heilig kruisbeeld, die lange tijd veel pelgrims heeft getrokken. De abdij is mooi gerestaureerd en mooi om te bezichtigen. Hier werden we ook nog getracteerd op koffie of thee met gebak. Heerlijk!!!!!!!!!!

Terug in Dublin hebben we gelunchd en wat tijd voor ons zelf gehad. Om 15.30 uur kregen we een panoramische toer met Nederlandse gids.We bezochten ST. Patricks Cathedral.Dit is een van de twee Anglicaanse kathedralen in Dublin. De kathedraal werd gebouwd in 1129 op de plaats waar vroeger een houten kapel stond. De belangrijkste bezienswaardigheid in de kathedraal is het graf van Jonathan Swoft en zijn partner. ST. Patrcks Cathedral heeft het langste middenschip van alle middeleeuwse kerken in Ierland. Een geweldig mooi gebouw van buiten maar zeker ook van binnen. Ons laatste gezamelijke diner hadden we in The Pigs Ear restaurant in Dublin. Zeer gezellig. Tegen 20.00 uur zijn we naar Mount Argus gegaan waar we de H. mishadden bij onze eigen Pater Karel. Na de H.mis werden we weer door de paters getracteerd op koffie en thee en gebak. Na een moeilijk afscheid van Pater Karel en de paters gingen we terug naar ons eerste hotel, het Marine hotel Sutton in Dublin waar we na 22.00 uur pas aankwamen.

Dinsdag 13 Juli. Vandaag konden we een uurtje later opstaan want we vertrokken pas om 9.15 uur uit het hotel richting vliegveld. Om ongeveer 13.30 uur is het vliegtuig op gestegen en ruim een uur later zijn we veilig in Keulen/Bonn weer geland. Toen nog een uur in de bus terug naar Munstergeleen en afscheid nemen van iedereen en de reis was ten einde. Het was een fantastische reis met fijne mensen.